maandag, augustus 30, 2004

Churchplanting: KERK

Ik geloof éen heilige algemene christelijke kerk...
Ik geloof in een kerk. Ik zie deze vaak niet. Maar ik geloof er in.
Omdat ik in de baas van deze ene kerk geloof.

Hij leefde in de spanning van het eeuwige en het tijdelijke, het goddelijke en het menselijke. En hij leed. Hij leed aan verwachting, aan frustratie, aan om zich heen kijken en nog weten hoe het was... was bedoeld. En hij schiep opnieuw: een kerk, gevuld met de Geest en bedoeld voor dezelfde missie waar ook hijzelf onze huid voor had aangetrokken.

Eén
De kerk is eén. Fil 2 zegt er mooie dingen over: Als dus in onze verbondenheid in Christus vermaning en liefdevolle bemoediging, gemeenschap van Geest en gevoelens van genegenheid en meeleven u iets zeggen, 2 maak mij dan volmaakt blij door eensgezind te zijn, door één te zijn in liefde, gelijkgezind en één in streven.
En ook éen door de doop van alle christenen. Uit elke cultuur en met welke huidskleur ook...
Natuurlijk staat dit op gespannen voet met wat je ziet van kerken. Eenheid? Die is ver te zoeken. Verschillen van mening zijn meer in beeld.
Daarom moet je echt 'geloven in de kerk'.
Zoals je de baas van de kerk hoort bidden: (jhn 17) Ik bid niet alleen voor hen, maar ook voor degenen die door hun verkondiging in mij geloven. Vader, laten ze allen één zijn zoals u in mij bent en ik in u ben. Laten ook zij in ons zijn; dan zal de wereld geloven dat u mij hebt gezonden. De glorie die u mij hebt gegeven, heb ik hun gegeven opdat ze één zijn zoals wij één zijn: ik in hen en u in mij. Zo zullen ze volmaakt één zijn, en dan zal de wereld weten dat u mij gezonden hebt en dat u hen hebt liefgehad zoals u mij hebt liefgehad.

Heilig
Een heilige kerk. Geen veilige, maar voorbeeldige. Wat een opgave! Gelukkig is het God die ons kunnen en willen regelt in ons.

Algemeen (katholiek)
Wat betekent dit eigenlijk?

Christelijk (apostolisch)
Het leerhuis dat de kerk is... Wandelen in de voetstappen van de apostelen en natuurlijk, van Jezus zelf. Zodat mensen in je omgeving noemen naar je verlosser, zoals in Antiochië in 50 na christus. Niet gerefeormeerd, niet evangelisch, maar christelijk. want ik ben niet van Paulus, Petrus of Apollos.